In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven waaruit het structurele begrotingssaldo wordt afgeleid. Dit geeft inzicht in de mate waarin de structurele lasten inclusief de structurele toevoegingen aan reserves gedekt zijn door structurele baten inclusief structurele onttrekkingen aan reserves.
Volgens de Gemeentewet en Provinciewet dient in het belang van de horizontale verantwoording en het verticale toezicht er sprake te zijn van een structureel en reëel evenwicht. Met het begrip “structureel evenwicht” wordt nadrukkelijker bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt worden door structurele baten. De term “reëel” heeft betrekking op de mate van realiteit van de (meerjaren)ramingen.
Bedragen x € 1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||||
Prg. | Begroting | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten |
1 | Strategische positionering (Citymarketing) | 250 | 250 | ||||||
1 | Strategische positionering Citymarketing (dekking SIOF) | 250 | 250 | ||||||
1 | Intensivering democratie dichterbij (participatie) | 170 | 170 | ||||||
2 | Mutaties bestemmingsreserve SIOF | 615 | 250 | 250 | |||||
2 | Storting bestemmingsreserve SRLE | 100 | |||||||
2 | Recreatieve ontwikkeling Bargerveen | 300 | 300 | 300 | |||||
2 | Onttrekking best. res. Openlucht en toerisme | 300 | 300 | 300 | |||||
2 | Ontwikkelfonds Emmen Centrum | 250 | 250 | 250 | |||||
2 | Onttrekking best. res. Emmen Vernieuwt | 250 | 250 | ||||||
2 | Werkbudgetten Circulaire Economie | 250 | 250 | ||||||
2 | Storting reserve Regio Marketing | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
2 | Storting reserve maatschappelijk ruimtelijke initiatieven | 200 | |||||||
2 | Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen | 100 | 100 | 100 | |||||
2 | Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn | 250 | |||||||
2 | Sport- en beweegcampus (Emmen Vernieuwt) | 250 | |||||||
2 | Onttrekking best. res. NSL en Sport en beweegcampus | 500 | |||||||
2 | Fonds dorpen en wijken | 100 | |||||||
3 | Interventieteams | 134 | 134 | ||||||
5 | Mutaties reserve grondexploitatie | 931 | 644 | 665 | 277 | 713 | 277 | ||
5 | Onttrekking best. res. SIOF | 940 | 940 | 940 | |||||
5 | Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe | 940 | 940 | 940 | 940 | ||||
5 | Gebiedsontwikkeling Angelslo | 100 | |||||||
5 | Verhoging energielasten gemeentelijk vastgoed | 500 | |||||||
5 | Onttrekking best. res. Expl. Standplaatsen | 281 | |||||||
5 | Onttrekking best. res. Tijdelijke huisv. wijkcentr. Angelslo | 148 | |||||||
5 | Bodemdaling | 200 | |||||||
5 | Onttrekking best. Res. t.b.v. jaarplan bodem | 640 | |||||||
5 | Revitalisering Matissepassage | 300 | |||||||
5 | Onttrekking best. Res. Emmen vernieuwt (Matissepassage) | 300 | |||||||
5 | Continueren programma Angelslo | 270 | |||||||
5 | Diersoorten management plan | 654 | 1.000 | ||||||
6 | Vroegsignalering | 250 | |||||||
7 | Mutaties bestemmingsreserve Emmen Vernieuwt | 108 | 490 | ||||||
7 | Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg | 650 | |||||||
7 | Afboeken boekwaarde 31.12.2025 terrein P-schapenveenweg | 100 | |||||||
7 | Mutaties best. Res. Openbare Verlichting | 1.000 | 1.000 | ||||||
7 | Storting reserve Emmen Vernieuwt 2.1 | 194 | 194 | 194 | 194 | ||||
7 | Mutatie reserve fysieke leefomgeving | 7 | 16 | 111 | 130 | ||||
7 | Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied | 500 | |||||||
7 | Extra onderhoud wegen | 1.000 | |||||||
8 | 80 jaar bevrijdingsfeest | 100 | |||||||
9 | Onttrekking reserve calamiteiten | 310 | 110 | ||||||
9 | Asiel en migratie | 110 | 110 | ||||||
9 | Opvang ontheemden Oekraïne | 13.200 | 13.200 | ||||||
10 | Onttrekking reserve calamiteiten | 118 | 120 | 120 | |||||
10 | Mutatie reserve fysieke leefomgeving | 645 | 300 | 645 | 300 | 645 | 300 | 645 | 300 |
10 | Storting reserve evenementen | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||
10 | Storting algemene reserve | 4.222 | |||||||
10 | Extra korting gemeentefonds in 2025 | 4.390 | |||||||
10 | Tijdelijke huisvesting Handelsweg | 280 | 280 | 280 | |||||
div | Overige reservemutaties < €100.000 | 143 | 80 | 143 | 47 | 143 | 80 | 143 | 80 |
div | Overige mutaties < €100.000 | 92 | |||||||
Totaal incidentele lasten/baten | 33.432 | 19.729 | 5.609 | 2.583 | 3.716 | 2.378 | 2.834 | 787 | |
Saldo incidentele lasten/baten (A) | -13.704 | -3.026 | -1.338 | -2.047 | |||||
Begrotingsresultaat (B) | 6.815 | 179 | 930 | -1.214 | |||||
Materieel evenwicht ( B - A) | 20.519 | 3.205 | 2.268 | 833 |
1 Strategische positionering Citymarketing
Om onze ambities te kunnen realiseren, is het nodig om de positie van Emmen als 100.000+ gemeente te versterken. Citymarketing kan daarbij een belangrijke rol spelen. Er is geen citymarketing organisatie (meer) in de gemeente Emmen. Binnen de gemeente ontbreekt expertise op dit terrein. Ook zit er geen coördinatie en samenwerking op initiatieven op het gebied van profilering, marketing en lobby. Hierdoor ontbreekt een duidelijk profiel van de gemeente en laten we kansen liggen om ons goed te positioneren. Door citymarketing expertise en budget toe te voegen aan het team communicatie, kunnen we de resterende collegeperiode benutten om de strategische positionering van Emmen gecoördineerd op te pakken en citymarketing nieuw leven in te blazen, de kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve SIOF.
1 Intensivering decmocratie dichterbij (participatie)
De relatie tussen inwoners en bestuur is een belangrijke voorwaarde voor goed bestuur. Verbetering van de samenwerking en participatie wordt steeds urgenter. Als lokale overheid staan wij het meest nabij en merken wij de betrokkenheid van inwoners direct in het uitvoeren van onze taken. Mensen willen beter op de hoogte zijn, meer meedenken en -doen in nieuwe plannen en sneller geholpen worden bij hun vragen. Een goede relatie betekent dat we aan twee kanten investeren: in de betrokkenheid bij en samenwerking met inwoners aan de ene kant en in de verbetering van onze dienstverlening en uitvoering aan de andere kant.
In 2023 ontwikkelden we op basis van het coalitieakkoord een aantal meerjarige doelen en in 2024 brengen deze verder in concrete uitvoering. Hiervoor is bij de begroting werkbudget voor de jaren 2024 en 2025 € 50.000 beschikbaar gesteld. De ontwikkelingen vragen om een intensivering en voortzetten van dit beleid. Het is daarom nodig om de organisatiekracht te vergroten en extra formatie in te zetten op dit thema. Ook is het gewenst een expert op het gebied van participatie in te huren.
Om de activiteiten onder Democratie Dichterbij voort te kunnen zetten, is voor de jaren 2025 en 2026 een bedrag nodig van € 170.000 per jaar: voor extra capaciteit, inhuur van expertise en het uitvoeren van acties.
2 Recreatieve ontwikkeling Bargerveen
Het budget is bedoeld voor co-financiering ten behoeve van investeringen in het natuurpark. Dit heeft een tijdelijk karakter en is daarom als incidenteel aangemerkt.
2 Ontwikkelfonds Emmen Centrum
Het gaat om een bijdrage van totaal € 1,0 miljoen verdeeld over 4 jaar en dus incidenteel.
2 Werkbudgetten Circulaire Economie
Het doel van de werkbudgetten is om in de komende jaren onderzoek te doen en bedrijven te stimuleren. Het gaat hierbij om een eerste extra impuls voor een periode van vier jaar, de dekking hiervoor komt uit de reserve SIOF.
2 Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen
Vanuit het programma Greenwise Campus Emmen wordt vorm en inhoud gegeven aan de integrale ontwikkeling van de Greenwise Campus. Er is (incidenteel) exploitatiebudget nodig voor onder andere onderzoek, voorbereiding en coördinatie (interne uren, externe ondersteuning en adviezen) van de ontwikkeling in de komende jaren; voor zover dat dit niet gedekt kan worden uit projectbudgetten en kredieten. Globaal indicatief wordt dit budget geschat op circa € 100.000 per jaar.
2 Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn en Sport- en beweegcampus (Proces en voorbereidingskosten Emmen Vernieuwt)
Voorgesteld wordt om een bedrag van € 250.000 vrij te maken voor het maken van een integrale ontwikkelvisie Emmen als ruimtelijke vertaling en uitwerking van de strategienota en als ontwikkelvisie in relatie tot de NederSaksenLijn.
De eerste fase van verkenning, onderzoek en voorbereiding voor € 250.000 van de integrale gebiedsontwikkeling van businesspark Meerdijk, in combinatie met nieuwbouw van onderwijsvoorzieningen (Carmel College) een mogelijke nieuwe (top)sporthal, commerciële functies en de stadionontwikkeling van FC Emmen, tot een Sport- en Beweegcampus Emmen.
2 Fonds dorpen en wijken
Het jaarlijkse plafond voor het Fonds Dorpen en Wijken voor de begrotingsjaren 2024 en 2025 te verhogen met € 100.000 naar € 200.000 per jaar.
3 Interventieteams
Voor het organiseren en coördineren van integrale controles van bedrijven en personen en beslissen welke interne medewerkers en netwerkpartners nodig zijn om de controles uit te voeren is de inzet van 2 senior medewerkers nodig. Het gaat in eerste instantie om tijdelijke inzet voor 3 jaar, omdat we eerst ervaring op willen doen met deze manier van werken. Per fulltime medewerker is een bedrag van € 67.000 nodig, wat neerkomt op een totaal bedrag van € 134.000 voor twee medewerkers.
5 Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe
De gemeente Emmen werkt samen met vijf andere gemeenten en de provincie samen in de Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe. Vanuit de deelnemers wordt incidenteel budget beschikbaar gesteld als co-financiering om grote projecten te kunnen realiseren. Voor de jaren tot en met 2027 is een bedrag aan financiering ad €865.000 begroot, met dekking uit het SIOF. Omdat gemeente Aa en Hunze zich heeft teruggetrokken wordt dit bedrag opgehoogd met € 75.000. Vanwege de beperkte looptijd is dit aangemerkt als incidenteel.
5 Gebiedsontwikkeling Angelslo
Voor de gebiedsontwikkeling is voor een beperkte periode van 3 jaar budget beschikbaar gesteld 2025 is het laatste jaar.
5 Verhoging energielasten gemeentelijk vastgoed
De markt voor energie is bijzonder onvoorspelbaar. Bij de kadernota zijn de budgetten al structureel verhoogd. Bij de begroting is nog eens incidenteel voor € 500.000 opgenomen voor drie jaar vanuit de verwachting dat daarna de energieprijzen zijn genormaliseerd of er voldoende (energiebesparende) maatregelen zijn genomen om dit binnen de reguliere begroting op te vangen.
5 Funderingsonderzoek Bodemdaling
Door verdere verdroging zal de problematiek ten aanzien van bodemdaling naar verwachting de komende jaren toenemen. De gezamenlijke aanpak van het waterschap Vechtstromen, de provincie Drenthe en de gemeente ten aanzien van het dossier bodemdaling wordt in 2025 dan ook voortgezet. Als onderdeel van deze samenwerking zal het functioneren van het Servicepunt Bodemdaling worden voortgezet. De ingestelde subsidieregeling “Funderingsonderzoek Bodemdaling” wordt ook in 2025 voortgezet. Voor inwoners met onvoldoende financiële middelen, die te maken krijgen met noodzakelijk schadeherstel van funderingen, is de gemeente in 2024 aangesloten bij het Fonds Duurzaam Funderingsherstel (FDF). Deze aansluiting loopt in 2025 door. Op basis van de huidige inzichten moet in 2025 rekening worden gehouden met circa € 200.000 extra lasten.
5 Revitalisering Matissepassage (dekking Kapitaallasten Emmen Vernieuwt 8.3)
Het revitaliseren van de Matissepassage en Oostelijke entree van de Monetpassage. In 2014 heeft de gemeente de laatste hand gelegd aan het openbaar gebied. Nadien is er veel leegstand gebleven van winkels en horeca, mede vanwege het niet weten te upgraden van de panden voor de kwalitatieve uitstraling. De kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Emmen Vernieuwt.
5 Continuering programma Angeslo
Om de dynamiek van de woon- en leefbaarheid van Angelslo sterk te verbeteren, is in 2023 een vernieuwde Stedenbouwkundige structuurvisie ontwikkeld. Deze visie biedt inzicht in de grootste opgaven op het gebied van de woningvoorraad, voorzieningen, bereikbaarheid en de kwaliteit van de openbare ruimte. In 2025 moeten de verschillende onderdelen uit deze visie, onder regie van de gemeente, verder worden opgepakt.
5 Diersoorten management plan
In het kader van flora en faunawetgeving is een Diersoorten Management Plan verplicht ten behoeve van het verduurzamen van woningen is voor 2025 € 654.000 beschikbaar en voor 2026 € 1 miljoen.
6 Vroegsignalering
De jaren 2024 en 2025 is een bedrag van € 250.000 beschikbaar voor vroegsignalering.
7 Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg
Het betreft een tijdelijke parkeervoorziening. De incidentele kosten voor het verwijderen van deze parkeervoorziening in 2025 worden geschat op circa € 650.000.
7 Afboeken boekwaarde 31.12.2025 terrein P-schapenveenweg
Op 14 september 2021 heeft het college besloten de huurovereenkomst onbebouwde grond met betrekking tot de gronden P-Schapenveenweg met de WMD voor de periode van 2016 tot en met 2025 aan te gaan. De gemeente heeft de verplichting de gronden in de oorspronkelijke staat (zijnde landbouwgrond) op te leveren aan WMD. In de begroting is rekening gehouden met de kosten voor opruimen/verwijderen, echter er resteert nog een boekwaarde eind 2025. Er is incidenteel extra afschrijving nodig in de jaren 2023 tot en met 2025 van € 100.000 om de boekwaarde naar € 0 te brengen.
7 Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied
Een Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied in te stellen en te vullen met een jaarlijks bedrag van € 500.000 die voor de begrotingsjaren 2024 en 2025 gedekt wordt vanuit de begrotingsresultaten 2024 en 2025, alsmede de extra financiële uitgaven, waarbij het jaarlijks overgebleven budget terug vloeit naar de algemene middelen. De verholpen excessen worden gerapporteerd bij de Jaarrekening inclusief een evaluatie van de resultaten in relatie tot de financiële middelen, die aangeboden wordt aan de raad en betrokken wordt bij de begrotingsbehandeling 2026.
7 Aanvulling onderhoud wegen
De bestemmingsreserve wegenonderhoud in te stellen en in de jaren 2024 en 2025 wordt gevoed met € 1 miljoen per jaar uit het begrotingsresultaat voor extra onderhoudswerkzaamheden.
8 80 jaar bevrijdagsfeest
Voor 2025 een extra beschikbaar budget van € 100.000 voor viering van het bevrijdingsfeest.
9 Asiel en migratie
We voorzien voor de komende jaren een toename van het aantal asielzoekers en als gevolg daarvan ook een stijging van de huisvestingstaakstelling voor statushouders. Daarnaast zien we ook dat de opgave om opvang en begeleiding te bieden aan Oekraïense ontheemden voor onze gemeente zal groeien. Dat betekent dat we tijdelijk onze inzet moeten vergroten om een aantal vraagstukken die zich in de komende jaren op landelijk, regionaal en lokaal niveau voordoen, het hoofd te kunnen bieden. De incidentele kosten voor het inhuren van een extra beleidsadviseur gedurende drie jaren worden geschat op €110.000 per jaar.
9 Opvang ontheemden Oekraïne
Voor de begroting 2025 hebben is een inschatting gemaakt van de kosten voor de opvang voor de Oekraïners in 2025. De kostenkant zal € 13,2 miljoen bedragen, dit is inclusief indexatie van de kosten. Vanuit het Rijk worden alle lasten volgens de regeling opvang ontheemden Oekraïne volledig vergoed.
10 Extra korting gemeentefonds in 2025
In de voorjaarsnota 2024 is bekend gemaakt dat de indexatiesystematiek van het gemeentefonds is gewijzigd. De nieuwe afspraak over indexatie is dat al met ingang van 2024 de indexatie volume en prijs via de Bruto Binnenlands Product-index (BBP) gaat. De nieuwe wijze van berekenen geeft op korte termijn aanvullend forse nadelige effecten en op lange termijn aanvullend beperkte nadelige effecten. De nadelige effecten worden door het Rijk gecompenseerd voor alle jaren met uitzondering van 2025 hetgeen voor Emmen een nadeel geeft in 2025 van -/- € 4,39 miljoen.
10 Tijdelijke huisvesting Handelsweg
Vanwege de nieuwbouw van de Handels weg moet de huidige locatie gesloopt worden en is de tijdelijke huisvesting noodzakelijk geacht voor € 280.000 per jaar gedurende de jaren 2025 tot en met 2027.
Diverse programma's: Reservemutaties
De overige posten betreffen stortingen en onttrekkingen aan reserves, die conform de handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ als incidenteel worden aangemerkt.