Financiële begroting

Overzicht van baten en lasten

In dit overzicht worden de incidentele baten en lasten weergegeven waaruit het structurele begrotingssaldo wordt afgeleid. Dit geeft inzicht in de mate waarin de structurele lasten inclusief de structurele toevoegingen aan reserves gedekt zijn door structurele baten inclusief structurele onttrekkingen aan reserves.

Volgens de Gemeentewet en Provinciewet dient in het belang van de horizontale verantwoording en het verticale toezicht er sprake te zijn van een structureel en reëel evenwicht. Met het begrip “structureel evenwicht” wordt nadrukkelijker bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt worden door structurele baten. De term “reëel” heeft betrekking op de mate van realiteit van de (meerjaren)ramingen.

Bedragen x € 1.000

2025

2026

2027

2028

Prg.

Begroting

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

1

Strategische positionering (Citymarketing)

250

250

1

Strategische positionering Citymarketing (dekking SIOF)

250

250

1

Intensivering democratie dichterbij (participatie)

170

170

2

Mutaties bestemmingsreserve SIOF

615

250

250

2

Storting bestemmingsreserve SRLE

100

2

Recreatieve ontwikkeling Bargerveen

300

300

300

2

Onttrekking best. res. Openlucht en toerisme

300

300

300

2

Ontwikkelfonds Emmen Centrum

250

250

250

2

Onttrekking best. res. Emmen Vernieuwt

250

250

2

Werkbudgetten Circulaire Economie

250

250

2

Storting reserve Regio Marketing

100

100

100

100

2

Storting reserve maatschappelijk ruimtelijke initiatieven

200

2

Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen

100

100

100

2

Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn

250

2

Sport- en beweegcampus (Emmen Vernieuwt)

250

2

Onttrekking best. res. NSL en Sport en beweegcampus

500

2

Fonds dorpen en wijken

100

3

Interventieteams

134

134

5

Mutaties reserve grondexploitatie

931

644

665

277

713

277

5

Onttrekking best. res. SIOF

940

940

940

5

Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe

940

940

940

940

5

Gebiedsontwikkeling Angelslo

100

5

Verhoging energielasten gemeentelijk vastgoed

500

5

Onttrekking best. res. Expl. Standplaatsen

281

5

Onttrekking best. res. Tijdelijke huisv. wijkcentr. Angelslo

148

5

Bodemdaling

200

5

Onttrekking best. Res. t.b.v. jaarplan bodem

640

5

Revitalisering Matissepassage

300

5

Onttrekking best. Res. Emmen vernieuwt (Matissepassage)

300

5

Continueren programma Angelslo

270

5

Diersoorten management plan

654

1.000

6

Vroegsignalering

250

7

Mutaties bestemmingsreserve Emmen Vernieuwt

108

490

7

Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg

650

7

Afboeken boekwaarde 31.12.2025 terrein P-schapenveenweg

100

7

Mutaties best. Res. Openbare Verlichting

1.000

1.000

7

Storting reserve Emmen Vernieuwt 2.1

194

194

194

194

7

Mutatie reserve fysieke leefomgeving

7

16

111

130

7

Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied

500

7

Extra onderhoud wegen

1.000

8

80 jaar bevrijdingsfeest

100

9

Onttrekking reserve calamiteiten

310

110

9

Asiel en migratie

110

110

9

Opvang ontheemden Oekraïne

13.200

13.200

10

Onttrekking reserve calamiteiten

118

120

120

10

Mutatie reserve fysieke leefomgeving

645

300

645

300

645

300

645

300

10

Storting reserve evenementen

100

100

100

100

10

Storting algemene reserve

4.222

10

Extra korting gemeentefonds in 2025

4.390

10

Tijdelijke huisvesting Handelsweg

280

280

280

div

Overige reservemutaties < €100.000

143

80

143

47

143

80

143

80

div

Overige mutaties < €100.000

92

Totaal incidentele lasten/baten

33.432

19.729

5.609

2.583

3.716

2.378

2.834

787

Saldo incidentele lasten/baten (A)

-13.704

-3.026

-1.338

-2.047

Begrotingsresultaat (B)

6.815

179

930

-1.214

Materieel evenwicht ( B - A)

20.519

3.205

2.268

833

1 Strategische positionering Citymarketing
Om onze ambities te kunnen realiseren, is het nodig om de positie van Emmen als 100.000+ gemeente te versterken. Citymarketing kan daarbij een belangrijke rol spelen. Er is geen citymarketing organisatie (meer) in de gemeente Emmen. Binnen de gemeente ontbreekt expertise op dit terrein. Ook zit er geen coördinatie en samenwerking op initiatieven op het gebied van profilering, marketing en lobby. Hierdoor ontbreekt een duidelijk profiel van de gemeente en laten we kansen liggen om ons goed te positioneren. Door citymarketing expertise en budget toe te voegen aan het team communicatie, kunnen we de resterende collegeperiode benutten om de strategische positionering van Emmen gecoördineerd op te pakken en citymarketing nieuw leven in te blazen, de kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve SIOF.

1 Intensivering decmocratie dichterbij (participatie)
De relatie tussen inwoners en bestuur is een belangrijke voorwaarde voor goed bestuur. Verbetering van de samenwerking en participatie wordt steeds urgenter. Als lokale overheid staan wij het meest nabij en merken wij de betrokkenheid van inwoners direct in het uitvoeren van onze taken. Mensen willen beter op de hoogte zijn, meer meedenken en -doen in nieuwe plannen en sneller geholpen worden bij hun vragen. Een goede relatie betekent dat we aan twee kanten investeren: in de betrokkenheid bij en samenwerking met inwoners aan de ene kant en in de verbetering van onze dienstverlening en uitvoering aan de andere kant.

In 2023 ontwikkelden we op basis van het coalitieakkoord een aantal meerjarige doelen en in 2024 brengen deze verder in concrete uitvoering. Hiervoor is bij de begroting werkbudget voor de jaren 2024 en 2025 € 50.000 beschikbaar gesteld. De ontwikkelingen vragen om een intensivering en voortzetten van dit beleid. Het is daarom nodig om de organisatiekracht te vergroten en extra formatie in te zetten op dit thema. Ook is het gewenst een expert op het gebied van participatie in te huren.

Om de activiteiten onder Democratie Dichterbij voort te kunnen zetten, is voor de jaren 2025 en 2026 een bedrag nodig van € 170.000 per jaar: voor extra capaciteit, inhuur van expertise en het uitvoeren van acties.

2 Recreatieve ontwikkeling Bargerveen
Het budget is bedoeld voor co-financiering ten behoeve van investeringen in het natuurpark. Dit heeft een tijdelijk karakter en is daarom als incidenteel aangemerkt.


2 Ontwikkelfonds Emmen Centrum

Het gaat om een bijdrage van totaal € 1,0 miljoen verdeeld over 4 jaar en dus incidenteel.


2 Werkbudgetten Circulaire Economie

Het doel van de werkbudgetten is om in de komende jaren onderzoek te doen en bedrijven te stimuleren. Het gaat hierbij om een eerste extra impuls voor een periode van vier jaar, de dekking hiervoor komt uit de reserve SIOF.


2 Ontwikkeling Greenwise Campus Emmen

Vanuit het programma Greenwise Campus Emmen wordt vorm en inhoud gegeven aan de integrale ontwikkeling van de Greenwise Campus. Er is (incidenteel) exploitatiebudget nodig voor onder andere onderzoek, voorbereiding en coördinatie (interne uren, externe ondersteuning en adviezen) van de ontwikkeling in de komende jaren; voor zover dat dit niet gedekt kan worden uit projectbudgetten en kredieten. Globaal indicatief wordt dit budget geschat op circa € 100.000 per jaar.

2 Ontwikkelvisie Emmen i.r.t. NederSaksenLijn en Sport- en beweegcampus (Proces en voorbereidingskosten Emmen Vernieuwt)
Voorgesteld wordt om een bedrag van € 250.000 vrij te maken voor het maken van een integrale ontwikkelvisie Emmen als ruimtelijke vertaling en uitwerking van de strategienota en als ontwikkelvisie in relatie tot de NederSaksenLijn.

De eerste fase van verkenning, onderzoek en voorbereiding voor € 250.000 van de integrale gebiedsontwikkeling van businesspark Meerdijk, in combinatie met nieuwbouw van onderwijsvoorzieningen (Carmel College) een mogelijke nieuwe (top)sporthal, commerciële functies en de stadionontwikkeling van FC Emmen, tot een Sport- en Beweegcampus Emmen.

2 Fonds dorpen en wijken
Het jaarlijkse plafond voor het Fonds Dorpen en Wijken voor de begrotingsjaren 2024 en 2025 te verhogen met € 100.000 naar € 200.000 per jaar.

3 Interventieteams
Voor het organiseren en coördineren van integrale controles van bedrijven en personen en beslissen welke interne medewerkers en netwerkpartners nodig zijn om de controles uit te voeren is de inzet van 2 senior medewerkers nodig. Het gaat in eerste instantie om tijdelijke inzet voor 3 jaar, omdat we eerst ervaring op willen doen met deze manier van werken. Per fulltime medewerker is een bedrag van € 67.000 nodig, wat neerkomt op een totaal bedrag van € 134.000 voor twee medewerkers.

5 Vervolg Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe
De gemeente Emmen werkt samen met vijf andere gemeenten en de provincie samen in de Regiodeal Zuid- en Oost Drenthe. Vanuit de deelnemers wordt incidenteel budget beschikbaar gesteld als co-financiering om grote projecten te kunnen realiseren. Voor de jaren tot en met 2027 is een bedrag aan financiering ad €865.000 begroot, met dekking uit het SIOF. Omdat gemeente Aa en Hunze zich heeft teruggetrokken wordt dit bedrag opgehoogd met € 75.000. Vanwege de beperkte looptijd is dit aangemerkt als incidenteel.

5 Gebiedsontwikkeling Angelslo
Voor de gebiedsontwikkeling is voor een beperkte periode van 3 jaar budget beschikbaar gesteld 2025 is het laatste jaar.

5 Verhoging energielasten gemeentelijk vastgoed
De markt voor energie is bijzonder onvoorspelbaar. Bij de kadernota zijn de budgetten al structureel verhoogd. Bij de begroting is nog eens incidenteel voor € 500.000 opgenomen voor drie jaar vanuit de verwachting dat daarna de energieprijzen zijn genormaliseerd of er voldoende (energiebesparende) maatregelen zijn genomen om dit binnen de reguliere begroting op te vangen.

5 Funderingsonderzoek Bodemdaling
Door verdere verdroging zal de problematiek ten aanzien van bodemdaling naar verwachting de komende jaren toenemen. De gezamenlijke aanpak van het waterschap Vechtstromen, de provincie Drenthe en de gemeente ten aanzien van het dossier bodemdaling wordt in 2025 dan ook voortgezet. Als onderdeel van deze samenwerking zal het functioneren van het Servicepunt Bodemdaling worden voortgezet. De ingestelde subsidieregeling “Funderingsonderzoek Bodemdaling” wordt ook in 2025 voortgezet. Voor inwoners met onvoldoende financiële middelen, die te maken krijgen met noodzakelijk schadeherstel van funderingen, is de gemeente in 2024 aangesloten bij het Fonds Duurzaam Funderingsherstel (FDF). Deze aansluiting loopt in 2025 door. Op basis van de huidige inzichten moet in 2025 rekening worden gehouden met circa € 200.000 extra lasten.

5 Revitalisering Matissepassage (dekking Kapitaallasten Emmen Vernieuwt 8.3)
Het revitaliseren van de Matissepassage en Oostelijke entree van de Monetpassage. In 2014 heeft de gemeente de laatste hand gelegd aan het openbaar gebied. Nadien is er veel leegstand gebleven van winkels en horeca, mede vanwege het niet weten te upgraden van de panden voor de kwalitatieve uitstraling. De kosten worden gedekt uit de bestemmingsreserve Emmen Vernieuwt.

5 Continuering programma Angeslo
Om de dynamiek van de woon- en leefbaarheid van Angelslo sterk te verbeteren, is in 2023 een vernieuwde Stedenbouwkundige structuurvisie ontwikkeld. Deze visie biedt inzicht in de grootste opgaven op het gebied van de woningvoorraad, voorzieningen, bereikbaarheid en de kwaliteit van de openbare ruimte. In 2025 moeten de verschillende onderdelen uit deze visie, onder regie van de gemeente, verder worden opgepakt.

5 Diersoorten management plan
In het kader van flora en faunawetgeving is een Diersoorten Management Plan verplicht ten behoeve van het verduurzamen van woningen is voor 2025 € 654.000 beschikbaar en voor 2026 € 1 miljoen.

6 Vroegsignalering
De jaren 2024 en 2025 is een bedrag van € 250.000 beschikbaar voor vroegsignalering.

7 Verwijderen parkeervoorziening P-Schapenveenweg
Het betreft een tijdelijke parkeervoorziening. De incidentele kosten voor het verwijderen van deze parkeervoorziening in 2025 worden geschat op circa € 650.000.

7 Afboeken boekwaarde 31.12.2025 terrein P-schapenveenweg
Op 14 september 2021 heeft het college besloten de huurovereenkomst onbebouwde grond met betrekking tot de gronden P-Schapenveenweg met de WMD voor de periode van 2016 tot en met 2025 aan te gaan. De gemeente heeft de verplichting de gronden in de oorspronkelijke staat (zijnde landbouwgrond) op te leveren aan WMD. In de begroting is rekening gehouden met de kosten voor opruimen/verwijderen, echter er resteert nog een boekwaarde eind 2025. Er is incidenteel extra afschrijving nodig in de jaren 2023 tot en met 2025 van € 100.000 om de boekwaarde naar € 0 te brengen.

7 Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied
Een Knelpuntenfonds excessen openbaar gebied in te stellen en te vullen met een jaarlijks bedrag van € 500.000 die voor de begrotingsjaren 2024 en 2025 gedekt wordt vanuit de begrotingsresultaten 2024 en 2025, alsmede de extra financiële uitgaven, waarbij het jaarlijks overgebleven budget terug vloeit naar de algemene middelen. De verholpen excessen worden gerapporteerd bij de Jaarrekening inclusief een evaluatie van de resultaten in relatie tot de financiële middelen, die aangeboden wordt aan de raad en betrokken wordt bij de begrotingsbehandeling 2026.

7 Aanvulling onderhoud wegen
De bestemmingsreserve wegenonderhoud in te stellen en in de jaren 2024 en 2025 wordt gevoed met € 1 miljoen per jaar uit het begrotingsresultaat voor extra onderhoudswerkzaamheden.

8 80 jaar bevrijdagsfeest
Voor 2025 een extra beschikbaar budget van € 100.000 voor viering van het bevrijdingsfeest.

9 Asiel en migratie
We voorzien voor de komende jaren een toename van het aantal asielzoekers en als gevolg daarvan ook een stijging van de huisvestingstaakstelling voor statushouders. Daarnaast zien we ook dat de opgave om opvang en begeleiding te bieden aan Oekraïense ontheemden voor onze gemeente zal groeien. Dat betekent dat we tijdelijk onze inzet moeten vergroten om een aantal vraagstukken die zich in de komende jaren op landelijk, regionaal en lokaal niveau voordoen, het hoofd te kunnen bieden. De incidentele kosten voor het inhuren van een extra beleidsadviseur gedurende drie jaren worden geschat op €110.000 per jaar.

9 Opvang ontheemden Oekraïne
Voor de begroting 2025 hebben is een inschatting gemaakt van de kosten voor de opvang voor de Oekraïners in 2025. De kostenkant zal € 13,2 miljoen bedragen, dit is inclusief indexatie van de kosten. Vanuit het Rijk worden alle lasten volgens de regeling opvang ontheemden Oekraïne volledig vergoed.

10 Extra korting gemeentefonds in 2025
In de voorjaarsnota 2024 is bekend gemaakt dat de indexatiesystematiek van het gemeentefonds is gewijzigd. De nieuwe afspraak over indexatie is dat al met ingang van 2024 de indexatie volume en prijs via de Bruto Binnenlands Product-index (BBP) gaat. De nieuwe wijze van berekenen geeft op korte termijn aanvullend forse nadelige effecten en op lange termijn aanvullend beperkte nadelige effecten. De nadelige effecten worden door het Rijk gecompenseerd voor alle jaren met uitzondering van 2025 hetgeen voor Emmen een nadeel geeft in 2025 van -/- € 4,39 miljoen.

10 Tijdelijke huisvesting Handelsweg
Vanwege de nieuwbouw van de Handels weg moet de huidige locatie gesloopt worden en is de tijdelijke huisvesting noodzakelijk geacht voor € 280.000 per jaar gedurende de jaren 2025 tot en met 2027.

Diverse programma's: Reservemutaties
De overige posten betreffen stortingen en onttrekkingen aan reserves, die conform de handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ als incidenteel worden aangemerkt.

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2024 09:34:18 met de export van 11/11/2024 15:28:36