Beleidsprogramma's

Bedrijfsvoering en Inkomstenbronnen

In de navolgende doelenboom is voor dit programma schematisch de relatie weergegeven tussen de doelen (wat willen we bereiken) en de prestaties (wat gaan we daarvoor doen).

 Doel

Prestatie

Onze organisatie is wendbaar, staat dicht bij de inwoners, sluit goed aan op de relevante maatschappelijke vraagstukken en is kwalitatief en kwantitatief op sterkte.

  • HRM faciliteert en monitort het goede gesprek tussen medewerker en leidinggevende. De medewerker wordt zo in staat gesteld zich te ontwikkelen in lijn met onze strategische personeelsplanning.
  • Wij zijn actief op de arbeidsmarkt. Bij werving en selectie gaan we actief op zoek naar een gekwalificeerde medewerker of iemand die op korte termijn dat niveau kan behalen. Zo kunnen we onze doelen realiseren.
  • We bieden een volledig opleidings- en ontwikkelprogramma aan. Zowel onze huidige als onze nieuwe medewerkers kunnen de benodigde kennis en vaardigheden daarmee opdoen.

Met onze I-visie streven we naar

  • Het digitale contact met onze inwoners en bedrijven sterker maken
  • Het verbeteren van processen
  • Het sneller en slimmer kunnen besluiten

Waar het kan zoeken we hierbij de samenwerking met de buurgemeenten en waar mogelijk worden projecten in BOCE-verband gerealiseerd.

  • De hele organisatie wordt adequaat ondersteund bij informatievraagstukken door Informatieregisseurs.
  • Op procesniveau is data- en proceseigenaarschap en dataclassificatie ingeregeld en worden kritische bedrijfsprocessen jaarlijks geanalyseerd.
  • Organisatiebreed wordt voortdurend gewerkt aan digitale vaardigheden en kennis om informatie goed te kunnen be- en verwerken en om kansen op gebied van informatisering te benutten.
  • In de samenwerking op het gebied van Informatisering binnen BOCE benutten we de kansen.

We voldoen aan de (wettelijke) normen op het gebied van privacy (AVG), de informatiebeveiliging (BIO) en Europese wetgeving op gebied van cyberbeveiliging (NIS2).

  • We zetten in op het doorlopend versterken van informatieveiligheid en privacy. Hiermee voldoen we aan de wettelijke verplichting vanuit de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en groeien we richting het voldoen aan de normen van de BIO (Baseline Informatiebeveiliging Overheid).
  • We verscherpen de beveiligingseisen conform de NIS2 richtlijnen waarbij ook de toeleveringsketen is meegenomen. NIS2 wordt in 2025 een wettelijke verplichting voor gemeenten om passende en proportionele maatregelen te nemen om informatiebeveiligingsrisico’s te beheersen. 

Doelmatig en rechtmatig inkopen en aanbesteden.

  • Het nieuwe inkoopbeleid en de inkoopwijzer worden in 2025 geïmplementeerd.
  • Het contractbeheer wordt verbeterd door te investeren in de kwaliteit van het administratieve proces en het optimaliseren van het beheer.

Het college legt zelfstandig verantwoording af in de jaarrekening over de naleving van de financiële rechtmatigheid in het boekjaar.

  • Bij de jaarrekening legt het college zelfstandig verantwoording af over de naleving van de financiële rechtmatigheid in het boekjaar. Dit sluit aan bij ontwikkelingen in wet- en regelgeving (Gemeentewet/Commissie BBV/BADO) op het gebied van rechtmatigheidsverantwoording en de taken van bestuur en accountant.

De woonlastendruk beheersen.

  • We streven naar gelijkblijvende OZB-lasten voor de gemiddelde woning, zoals beschreven in het coalitieakkoord.
  • We streven naar een beperkte stijging van de tarieven rioolheffing en afvalstoffenheffing.

Innovatief procesmanagement

  • Voor 2027 zijn alle processen herschreven naar de eisen van nu en worden continu aangepast aan de eisen van straks.
  • De borging en het uniform vastleggen van het procesmanagement wordt verder vormgegeven in de P&C cyclus.
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2024 09:34:18 met de export van 11/11/2024 15:28:36