Beleidsprogramma's

Inwoners en Bestuur

In de navolgende doelenboom is voor dit programma schematisch de relatie weergegeven tussen de doelen (wat willen we bereiken) en de prestaties (wat gaan we daarvoor doen).

Doel

Prestatie

Democratie Dichterbij: samenwerken met inwoners

  • In 3 concrete projecten aan de hand van de participatieladder  samenwerken tussen de gemeente en inwoners: samen ontwikkelen, ontschotten, inspireren en methoden en technieken uitproberen. Overkoepelend: bijeenkomsten organiseren waarin raadsleden, EOP’s en ambtenaren samen thema’s verkennen tijdens #Hoe-dan bijeenkomsten.
  • Duurzame verankering van de EOP-structuur. Dit door EOP's te ondersteunen bij hun rol en taak, het vinden en behouden van vrijwilligers en door structureel bestuurlijk overleg tussen de burgemeester en de EOP’s. De ondersteunende en regisserende rol van de gebiedscoördinatoren is hierbij van groot belang.
  • Inzicht bieden in de specifieke eigenschappen van dorpen en wijken en dat toepassen in beleid en uitvoering.
  • Door ontwikkelen gebiedswetsouderschap in samenhang met het werk van de gebiedscoördinatoren en in de structurele samenwerking met inwoners en EOP’s. 
  • Raad en college werken samen met EOP’s/inwoners en de organisatie aan het participatiebeleid in de gemeente Emmen. Dit als opmaat naar de participatieverordening die uiterlijk op 1 januari 2027 gereed moet zijn.

Regionaal samenwerken

  • Actief aanwezig zijn in bestuurlijke netwerken en landelijke en regionale samenwerkingen en van daaruit de Kansenagenda en het Ontwikkelperspectief uitwerken en de aandacht van het rijk vasthouden op basis van de programmatische aanpak Elke Regio Telt!
  • Ontwikkelen en uitvoeren van een zelfbewust en toekomstgericht profiel van de gemeente in het licht van regionale en bredere samenwerkingen en citymarketing.

Dienstverlening die meegroeit met de samenleving en de tijd.

  • Uitvoeren pilot digitalisering en AI bij de dienstverlening aan inwoners.
  • Uitvoeren van de aanpak Direct Duidelijk in de gehele organisatie.
  • Inwoners zijn tevreden over de dienstverlening van de gemeente zoals blijkt uit de cijfers over de dienstverlening: Prestatieindicatoren: samenwerking, informatievoorziening balie en website, telefonie en afhandeling van contacten en zaken.
Deze pagina is gebouwd op 11/12/2024 09:34:18 met de export van 11/11/2024 15:28:36