Vanuit het beleidskader ‘Erbij horen en Meedoen in Emmen!’ zetten we in 2025 in op jeugd. De nadruk ligt hierbij op de opgave ‘Ontwikkelen’ in samenhang met de opgaven ‘Goed Voelen’ en ‘Rondkomen’. Dit doen we onder andere door het versterken van de pedagogische kracht van dorpen en wijken en Met Perspectief Opgroeien (zie ook programma 9).
Het beleidskader gaat ook over "anders denken, anders doen", daarom organiseren we ons in het sociaal domein, met onze strategische partners, rondom opgaven. Een andere manier van denken leidt daarbij ook tot een andere manier van doen. Onderwijs is hierbij een belangrijke vind- en werkplaats. Samen met hen – en onze andere strategische partners – werken we in de praktijk aan initiatieven die bijdragen aan het behalen van onze doelen.
In Nederland zien we dat (onder meer) ten gevolge van de krapte op de arbeidsmarkt de wachtlijsten voor jeugdzorg toenemen. Ook in het onderwijs zijn personeelstekorten. Deze trend zet zich, zonder ingrijpen, door in 2025 en verder. Dit heeft impact op de toegang tot, en kwaliteit van, ondersteuning aan jeugdigen en hun ouders en het bieden van goed onderwijs. De druk op het onderwijs brengt met zich mee dat het niet altijd lukt om leerlingen de passende ondersteuning te bieden binnen het onderwijs. Met als effect een toename in het speciaal onderwijs en in het ernstige geval schooluitval en een doorstroom naar jeugdhulp. Samen met het onderwijs onderzoeken en investeren we om jeugdigen/ leerlingen zo inclusief mogelijk binnen het (speciaal) onderwijs te behouden.
Voor wat betreft de inzet van jeugdhulp binnen het onderwijs proberen we in gezamenlijkheid met onderwijs en jeugdhulpaanbieder daar waar het mogelijk is een ombuiging te maken van individuele beschikkingen (voor elke leerling een eigen hulpverlener) naar collectieve inzet waarbij de inzet van jeugdhulp voor meerdere leerlingen beschikbaar is.
We willen eveneens de verbinding van de driehoek school, gezin en omgeving versterken. We doen dit al met de interventie VoorSam&Zo (voorheen Integrated care) maar we willen dit verder uitbreiden. Bijvoorbeeld met de inzet van jongerenwerk op scholen die trends kan signaleren en, in samenwerk met school, maatschappelijke vraagstukken (zoals middelengebruik, pesten) kan oppakken. Ook zien we kansen om de basisschool te positioneren als belangrijke verbindingsplek in de wijk of het dorp. Bijvoorbeeld door ook buiten schooltijden een programma aan te bieden of activiteiten te organiseren (Rijke schooldag). Deze hoeven dan niet alleen gericht te zijn op de leerlingen maar ook op ouders of andere bewoners in de wijk, het dorp. Hiermee krijgt de school een functie van vindplaats en verbindplaats. Hier werken we samen aan vanuit strategisch partnerschap met het onderwijs.
Deze ontwikkelingen bieden kansen om samen met onze onderwijspartners, welzijn, jeugdhulp en inwoners verder te werken aan het versterken van de sociale basis (elkaar ontmoeten en ondersteunen, mogelijkheden te ontplooien en te ontspannen) en investeren in de pedagogische kracht (samen opvoeden) in dorpen en wijken en op school. In Emmen betekent dit bijvoorbeeld dat we met onze onderwijspartners verkennen hoe een deel van de (beoogde) (V)SO-leerlingen een goede plek krijgen of houden in het regulier onderwijs. Wat kunnen we in school organiseren voor deze leerlingen?